Dag 8: Aeduvik – Torshavn (FO)
Weeral een luie ochtend, met een heerlijk ochtend zonnetje op onze snoet. Vandaag bollen wij weer terug naar Torshavn om daar weer aan boord te gaan van m/s Norrönoam morgen ochtend aan te komen op Ijsland.
Doen het dus rustig aan, met af en toe een stopje om de laatste beelden vast te leggen van de Faeröer.
Het was hier goed, mooie landschappen, schitterend weer. Allé het weer voor deze regio was toch super met veel zon.
Dus wij heel gelukkig. Op naar Ijsland.
Dus morgen meer.
Dag 9: Seydisfjordur – Pórsöfn (IS)
09:30 Ontschepen in Seydisfjordur
Meteen de pass over om in Egilsstardir naar de winkel te gaan om IJslands goud in te slaan.
Het wordt gezegd en geschreven, IJsland is duur op vlak van levensmiddelen, dit word een gezonde vakantie, mijn gierigheid kennende.
11:45 verlaten Egilsstardir richting Noord effe via nr. 1 daarna via den 917 verder Noord.
Beginnen maar meteen even pittig, de pass op bergrug Hellisheidi met haar 657 Hoogte meters meteen één van de hoogte passen op IJsland, graaf paske heb er van genoten.
Hier en daar effe een stopje gedaan om en toerist uit te hangen en dan weer verder via nr. 85
Dan asfalt, dan gravel wegen het wisselt elkaar een beetje af.
Op de pass van Ufs na, een beetje op mijn honger blijven zitten vandaag.
Morgen beter.
Dag 10: Pórsöfn – Kollsvik (IS)
09:30, het begint een slechte gewoonte te worden.
Hier moet aan gewerkt worden, half tien is gewoon te laat als je van alles wilt doen.
Eerste stop bij Raudanes, hier gaan wij een wandeling maken op het schiereiland Raudanes.
Men schrijft dat hier papegaaiduikers zitten.
Dus al het groot foto gerief mee.
En ja hoor na amper een half uurtje stappen. LAP papegaaiduikers.
Wwhhooooowww
Het echte fotowerk kan beginnen. Super gewoon.
Na effe papegaaiduikers te kijken, gaan wij verder met de wandeling langs de klif.
Keren terug omstreeks 14 uur en zetten na een bakje koffie onze tocht verder Noord.
Omstreeks 16uur rijden wij het meest Noordelijkste plaatsje van IJsland voorbij.
Passeren nog hier en daar een toeristisch trekpleister om te eindigen in Kollsvik, een parking langs een gravel weg,
allé parking is een groot woord en de gravel weg nog een groter woord.
Staan hier rustig met zicht op zee.
Dag 11: Kollsvik – Grimsstadir (IS)
08:30 welle weg van onze staanplaats deze nacht, eerst nog even een luchtopname gemaakt met den DRONE, en ne crash gehad.
Schade moet nog opgemeten worden, en dat zal niet voor vandaag zijn.
Na een toch wel vrij slechte rit op baan nr. 862, hobbel de stompel. Echt slecht en een beetje onverwacht.
Misschien ook wel de reden dat ik ze slecht noem, komen wij omstreeks de middag aan bij Dettifoss en Selfoss.
Meteen de grootste waterval van Europa, indrukwekkend,
Dag 12: Grimsstadir -Drekagea (IS)
Baan nr. F88, wat een route.
Van smooth driving tot kei hard tussen de rotsen manoeuvreren.
Van stoffige zandvelden tot enorme grote lavavelden.
Van tegen 80 per uur over gravel scheuren tot stapvoets vooruit kruipen.
Schitterende baan, wel heel vermoeiend.
Hebben 3 riviertjes doorkruist, dat was op zich het minst spectaculaire van de dag.
Het weer heeft ook wel een beetje voor afwisseling gezorgd vandaag, zon regen en vooral veel, heel veel wind.
Soms waande wij ons in de woestijn, echte stofstormen. Ongelooflijk.
Maar al bij al, wij zijn vandaag zonder stukken te maken op bestemming geraakt.
En dat is toch een belangrijk gegeven.
En de bestemming op zich, een post van bergwachters waar 2000 ISK “20€” per persoon betaald mag worden om te mogen staan met de camper, gewoon betalen en vooral nadien over nadenken.
Momenteel al heel de namiddag regen en wind die op zijn minst stormachtig genoemd mag worden.
Temperatuur buiten 6 graden en wij staan op een hoogte va n 786 meter.
Op naar morgen.hopenlijk kan er vandaag nog effe de benen gestrekt worden.
Dag 13: Drekagea – F 26 (IS)
op tijd uit de veren en rijden na ontbijt door om nog eerst de krater ASKJA te bezoeken.
vervolg nog te schrijven BLACK DAY
Dag 14: F26 – Hverir (IS)
Vandaag voor de verandering maar weer eens vroeg uit de veren.
Ovenbroodjes den oven in en lekker ontbijten met “verse” broodjes.
Dat hebben wij dan toch wel verdient na de helse dag van gisteren.
Wij rijden den F26 af richting Noord.
Op de huidige hoogte om en bij de 800 meter is het echt levenloos, kan begrijpen dat men op ijsland STARWARS films hebben opgenomen.
Het is desulaat, raar NIKS van leven, op een verloren gewaaid bloemetje na.
En plots neemt de hoogte af, vanaf 550 Hoogtemeters is er leven, hier en daar terug gras, 50 meter lager bloemen, nog 50 meter lager bloemen en insecten. en zo gaat het verder, het leven bestaat nog op IJsland.
Echt ik heb even gedacht dat het voorbij was met ons planneetje, maar neen het was gewoon de hoogte die op IJsland parten speelt, kort samen gevat boven de 600 meter alles DOODS.
Er onder schitterend gewoon.
Vandaag de omgeving van het Krafla gebergte bezocht, stomende boorgaten, kokende moder en warme lava.