Dag 15: Trollerstiegen – Geiranger fjord (N)
Na het ontbijt meteen op stap.
Nog iets verder de pass op, om dan af te zakken terug naar zee ” Fjord ” Niveau.
Om daar de ferry te nemen over de Norddalsfjord, aangekomen in Neidals zetten wij de koers voort naar Geiranger Fjord, mooi mooi mooi.
De eerste camping die wij tegen komen draaien we op, mooie staanplaats aan de fjord zelf, prijs 240Kr ( 26€) op zich zijn de campings in Noorwegen betaalbaar.
In de namiddag gaan wij met de fiets tot in Dorp Geiranger zelf om daar een toeristen bootje door de Fjord te nemen, mooi, mooi, betoverend MOOI.
Dag 16: Geiranger fjord – Fläm (N)
Wij starten de dag met het verwelkomen van een Cruise schip in Reirgangerfjord.
Daarna verstrekken wij op onze ontdekkingsreis en beginnen de rijdag met een pracht van een Pass.
De naam is mij ontgaan, en vind hem ook niet meer op kaart terug. Van zee niveau naar 1000 meter.
Voor de rest, wat een dag.
Niet zomaar een dag als een ander, vandaag is het een dag dat er het één en ander GROOTS op de planning staat.
1) Wij bezoeken de grootste Gletsjer van het Europees vaste land ” Jostedalsbreen Gletsjer ”
2) Wij rijden door de langste tunnel ter WERELD, de Laersdaltunnel 24,5 Km. Niet niks zenne
3) Wij komen aan in Flam, en hier is het volgende allemaal groots
3a) De grootste Fjord van de Wereld ” Sognefjord ”
3b) De steilste spoorroute voor normale treinen ter wereld ( volgens het folderke )
3c) De meest Spectaculaire en sensationele spoorlijn ter wereld ( volgens het folderke )
Bho, 3b en 3c zullen wij morgen wel zien, ik ben niet zo snel onder de indruk.
De Gletsjer daar in tegen, kijk daar ben ik van onder de indruk. Hier wil ik meer van ooit.
Voor de rest hebben wij vandaag vrij veel gereden met als welgekomen onderbreking een Ferry.
Dag 17: Fläm (N)
Madam des MBH slaapt uit, ik geniet van het niet rijden vandaag.
Een regenachtige dag, maar wij beslissen om met de Flamsbane van Flam naar Myrdal te rijden en met de MTB terug naar beneden te komen.
Een treinkaartje van 450Kr P/P met fiets, niet niks.
Om even het Folderke te corrigeren.
De meest Spectaculaire en sensationele spoorlijn ter wereld , bwhaa dat valt effe tegen.
Het is een zeer mooie trein, en de menskes van 1923 tot 1940 hebben hier hard aan gewerkt, maar ik ben niet onder de indruk, echt niet.
De fietsroute naar beneden is dan weer wel de moeite.
Maar gezien het prijskaartje, gaan wij volgende keer wel te voet naar boven.
Het is zijn geld niet waard, echt niet.
Maar wij genieten van het naar beneden bollen, de hele route in down hill, lekker lui fietsen.
Dag 18: Fläm – Bergen (N)
Niet veel speciaal te melden, zijn vandaag van Flam naar Bergen gereden.
Eerste stop bij een prachtige waterval, voor de verandering :).
Deze was echt wel de moeite waard.
Daarna zijn wij doorgereden naar Bergen, waar we nog een mooie stads wandeling gemaakt hebben en al een beetje verkend hebben voor morgen.
Dag 19: Bergen (N)
Dag 20: Bergen – Sunndal (N)
De dag dat de eenzaamheid en de Rust wederkeert aan boord van Bakkie, niet dat het leuker is zo alleen.
Verre van, maar wat moet moet maar.
11:30 Madam des MBH afgezet en uitgewuifd in luchthaven van Bergen.
Heb de GPS ingesteld op Larvik, met als extraatje de KORSTE ROUTE, later blijkt dat dit zeker niet de snelste is, laat staan de goedkoopste.
13:30, arriveren bij Osoyro waar om 14:05 op de ferry gereden word, komen 40min later aan in Vage.
verder via de 49, mooi rijden, oei afslag gemist.
Madam GPS bied onmiddellijk een aangepaste route aan.
Via 121en later via een ongenummerd baantje, dat zelfs overgaat in gravel komen wij terug uit op.
Jawel de 49, het gravel weggeske was een van de smallere, maar wij geraken er door.
15:40 komen aan in Gjermundshamm, madam GPS meld NEEM DE FERRY. oeps ferry op naar Arsnes.
Om zo verder te rijden naar Sunndal waar we op een camping gaan staan, heb gewoon geen zin in een zoektocht naar een geschikte slaapplaats.
Na het doorspitten en onder de loepe nemen van Kaart en Basecamp kom ik er achter dat er 15km verder een privé weg is naar boven, en naar gelang er hier boven ons weer een bangelijke gletsjer is ga ik morgen op tijd de baan op om een hopelijk extra paar Km’s op een private road.
De vorige was schitterend, ben benieuwd naar die van morgen. Dus morgen meer hier over.
Dag 21: Sunndal – Morgedalstjonni (N)
Deze morgen zo als het hoort om 6 uur uit bed, lekker ontbeten, klaar maken en weg.
Zetten koers naar Oyre, een gehucht 15 km van Sunndal om daar een Private road op te draaien, eentje die niet betaald dient te worden, ammaaai dat is dubbel genieten.
rijden van 0 naar 740 meter hoogte
op een smal asfalt weggetje, een tegenligger zou niet welkom zijn, en omdat we zo vroeg op stap zijn komen we er ook geen tegen.
Einde van de weg bij een krachtcentrale bergwater is makkelijk om elektriciteit te maken hé.
Nog een bakje koffie, rugzak klaar maken en gewapend met fototoestel en een paar wandelstokken zijn we weg.
Het pad dat gevolgd word is de oude bergpas, dat is heel duidelijk, even later is nog veel duidelijker waarom deze bergpas niet meer in gebruik is.
Heel veel, maar dan ook echt veel gevallen rotsblokken op de gravelweg, nu zou er al geen doorkomen aan zijn, en later is de weg zelfs nog hellemaal dicht gesneeuwd, 1 sneeuw vlak een tweede ga ik ook nog over maar hellemaal boven op 1150meter is de weg echt nog helemaal dicht gesneeuwd, hier pas ik voor.
ben mittagdal anno 2005 nog niet vergeten.
Nemen nog wat foto’s en zetten de terug tocht in.
Na 3 uurtjes zalig stappen ben ik terug bij vertrek punt.
Effe nagenieten en dan hop terug naar beneden met bakkie. En zetten onze zuidelijke route verder richting Larvik.
Best mooi rijden zonder bijzonderheden.
Dag 22: Morgedal – Hirtshals (DK)
wat leek een rustig dagje te worden, met een rustig ontbijtje en beetje de toerist uithangen, eindigt achteraf bekeken best heftig.
Beginnen bij het begin. Rustig genoten ontbijtje, op het gemakske vertrokken richting Larvik,.
Onderweg effe de toerist uitgehangen en gewapend met camera’s en knapzak in Ulefoss naar een sluis complex gaan kijken uit de jaren stilletjes.
Niet zo bijzonder wij hebben in België ook 3 sluizen achter elkaar als een trap, de Noren zouden eens naar onze lift moeten komen kijken, Bho, leuk stopje.
Net vertrokken word ik door een agent die zomaar uit een gracht springt aan de kant gezet. HIHIHI
Raampje open, ik zag al zijne kop dat ik iets was dat hij niet verwacht had.
Good morning sir
good morning, is this a campingcar?
yes sir,
you can drive.
Thnk you sir, Whaaahahahahaaaa, hij dacht dada ne camion was???????? hoe zou da nu komen.
Dan verder naar Larvik, eens daar aangekomen had ik iets van waarom nog 2 dagen wachten om over te steken.
Ikke naar kantoren van color line, no problem, you can go this afternoon. Thank you. Nog vlug een fotooke pakken van een welgekende uit het yachting wereldje Mister Colin Archer een groots scheepbouwer, vooral op formaat van jachtjes. ( dit is voor de insiders )
Om 17:00 worden we ingescheept, om 17:30 gaan de trossen los en om 21:30 worden wij uit de buik van het enorme ferrytje gespuugd.
Zo de 2 laatste zinnen waren niet geplant vandaag, maar nu heb ik een dagje meer om thuis te geraken, en kan ik nog een dagje thuis zijn voor er weer allerlei verplichtingen roepen. By the way, staan op rustige parking bij zee.
Dag 23: Hirtshals – Gross Ippener (D)
We slapen veel te lang naar mijn normen. 9 uur, dit is ongehoord.
Vlug ontbijtje tussen de kiezen met bakje koffie. En hop naar het strand voor ochtend wandeling.
De bedoeling was goed, als er op dit strand niet gespeeld mocht worden met groot speelgoed.
Je mag met de auto op het strand, er staat zelfs een bordje zone 30 met als bijschrift voetgangers hebben voorrang.
OK, bakkie klaar maken en het strand op, big boy en his big toy.
Het word een kort ritje, 2km op en 2km terug, tja het lijkt een beetje op een autostrade zo hard is alles al aangereden, en om nu de duinen in te trekken, heb geen zin om vandaag met de schop te spelen om mij uit te graven, dus dan maar terug naar den asfalt.
En eens op den asfalt aangekomen, was ik precies een duif die zijn kot rook, er word doorgereden tot 22 hr om ergens op een parking te slapen, met de bedoeling morgen voor dag en dauw te vertrekken.
Als ik morgen thuis geraak, wat wel zal lukken kan ik s’avonds nog naar de avondschool.
by the way, vandaag hebben wij een lus gesloten van vertrek tot terugkomst.
Dag 24: Gross Ippener – Thuis (B)
wij starten zoals wij vertrokken zijn.
Vroeg heel vroeg, om 6 uur zijn wij op trot op trot naar thuis.
Als het dan toch voorbij is, dan maar zo snel mogelijk er van af zijn.
Ik mis Noorwegen nu al, met zijn vriendelijk volk en prachtige natuur.
Als wij alles effe kort samen vatten, heeft het goed geweest.
Vooral en ik schrijf het nog maar eens, de vriendelijkheid van de Noren, het heeft mij iets gedaan.
Het op rijden langs de E 34 startend was veel beter dan het terug komen via de Nederlandse route.
Volgende keer toch ook met de ferry naar noorwegen, om zo via Zweden noord te trekken, de E 4 van Zweden is schiterend en snel, je rijd namelijk vrij plat tegenover in Noorwegen waar de banen gewoon trager zijn, dus om ergens snel te geraken, via Zweden; Wel met de ferry, omdat de twee bruggen even duur zijn als de ferry, en je kan rusten