Dag 15: Hverir- Hussabakki (IS)
Vroeg uit de veren, dat heb je als je slaapt achter een bordje met vermelding verboden te overnachten.
Niet dat wij zijn wakker gemaakt door een of andere, nee gewoon wakker.
Dus ontbijt maken, bakkie rij klaarmaken.
Vandaag maar terug bandendruk bijgezet, stond nog een beetje laag van ons binnenland advontuur.
Nog even de krater en de stoomgaten van Hverir gaan bezoeken en daarna op weg naar de grotten, nee niet die van hann, maar die van Myrvatn, daarna nog een lavavald gaan bezoeken en dan nog een kraterveld bezaaid met kleine kratertjes.
Het waren 2 mooie wandelingen, dat is toch ook wel wat hé. Dan verder richting West, en zo rijden wij Noord IJsland binnen.
Het minst toeristische volgens madam des huize phoca-mobil.
OK, wel mooi rijden,
Dag 16: Hussabakki – Reykir (IS)
Vandaag niet veel bijzonders onderweg, langs het oudste kerkje van IJsland gereden.
Alhoewel ik het niet zo oud vond, maar daar heb ik dan ook geen oog voor.
Dus dan maar verder richting West naar Reykir.
Een plaatje van een staanplaats, heerlijk. En wij waren hier goed op tijd, dus nog tijd om een wandelinkske te maken en te genieten van het zonnetje.
Nog eens met het fototoestel op stap om een vogeltje te schieten.
Heerlijk, een beetje vakantie gevoel.
Dag 17: Reykir – Hvammstangi (IS)
Zeehondje gaan spotten.
MOOOOOIIIIIIII, maar niet overweldigend.
Wij hebben sealtjes al van veel dichter gezien in het wild.
Dan maar een vogeltje spotten.
Veel gereden, vooral op een baan met nieuwe gravel op.
Blijkbaar moet deze nat gemaakt worden, bestrooid worden met een soort pekel.
OYE, bakkie ziet er niet uit.
Later op de camping komt er een vriendelijke Duitser effe melden dat wij dat er beter afwassen, en wel omdat dit dus vol met chemicaliën zit die het slijk laten uitharden in een bijna niet te verwijderen pel slijk.
Dus morgen vroeg eerst effe lang bezine station om de boel proper te spoelen
Dag 18: Hvammstangi – amgerdareyri (IS)
Vroeg uit de veren vandaag.
Eerst werk na vertrek, bakkie afspoelen en kuisen.
Dit zowel langs de zijkant als de onderkant.
Echt alles hangt vol met de modder van gisteren.
Dan gaan wij verder naar onze staanplaats van de nacht, ja dat het je wel gedacht.
Wat moest uitdraaien in een rijdagje dat tegen de middag erop zou zitten veranderd als wij aankomen op de plaats waar wij wilde gaan staan.
Een FESTIVAL, o jeeeee.
Neen daar doen wij niet aan mee, dus booke eten en retourne.
volgen de 61 tot wij ergens aankomen aan een oude ferry haven.
STOP, hier gaan wij slapen van nacht.
Dag 19: amgerdareyri – Talknafjordur (IS)
O jee, wat een dag weer, 367 km rijden.
Och ja. om 17 uur in hottop geweest
bij aankomst bakkie nog eens gekuist
daarna zelf bediening viskraampje, gerookte zalmfilet en kabeljauw filet
madam des mobilhome heeft een douche genomen in plaatselijk zwembad
de was gedaan tot 1 uur ‘snachts
Dag 20: Talknafjordur – Latrabjarg (IS)
Uit geslapen, gisteren avond de was gedaan en die was pas om 1 uur ’s nachts klaar.
Dus heel laat in bedje, dus geen wekker gezet, resultaat 9 uur pas wakker.
Dan maar rustig , na het ontbijd nog even langs een hotspot deze is niet uitnodigend, vermoedelijk kom je er vuiler uit dan je er bent ingegaan.
En dat is nu net niet de bedoeling ons gedacht.
Verder rijden wij vandaag naar het meets Westelijkste puntje van Europa, Latrabjarg.
En jawel het is juist geschreven.
Daar aangekomen is het al weer tijd voor de lunch, dus Kokkie maakt een home mate zalmsalade.
En dan Puffins kijken, en zij zijn er.
Alhoewel het heel mistig is, en op heenweg weinig van levende puffins te spotten is maken wij een pittig wandelingetje over de meest westelijke kliffen van ons Europa.
Na xx Km houden wij het voor bekeken en keren dalend terug naar start van de wandeling, en onderweg worden wij regelmatig beloond voor onze inspanningen, Puffins, puffins en nog eens puffins.
De puffins zijn steeds in het gezelschap van
1) meeuwen
2) 3 teen meeuwtjes
3) Alken
4) het grootste probleem, veel te veel toeristen BBHHHAAAAAA
maar ’tja, wij horen ook bij die categorie natuurlijk.
Dag 21: Latrabjarg – Varmaland (IS)
Bij vertrek zit alles dicht van de mist, maar dan mist om U tege te zeggen.
Maar het zijn trage wegen, dus we gaan er voor.
Veel is er niet te zien, ja dat heb zo met mist natuurlijk.
Na 50 km en meer dan een uur verder wordt alles zonnig, wij gaan dan ook weer een pasje over en aan de andere kant van de berg is er geen mist.
Probleem opgelost.
Verder rijden wij vandaag voor de verandering langs fjorden en over bergpassen.
Proberen nog 2 hottops, maar de één was te druk en de ander, t’ja houden we maar op niet proper.
Na de zoveelste pass vandaag plots alarm op daschbord.
CONTROLEER BRANDSTOF TOEVOER, hahaa die had ik zien aankomen, tank wissel probleem opgelost.
En dat was dan meteen het spannenste wat er vandaag gebeurd is.