Rijden van de kale noordelijke highlands naar het prachtige groene zuiden | IJsland deel 8

De highlands naar Askja en verder Zuid

Het highland avontuur begint van het moment wij de F910 oprijden. De weg gaat zigzaggend de hoogte in en binnen enkele kilometers gaat het naar 600 meter. Het waait, regent en eens op hoogte zakt de temperatuur naar 0°C, ja 3 augustus 0°C. Dit heb ik nog nooit meegemaakt op 3 augustus. Wij maken het gezellig en vooral warm binnen.

De dag nadien begint zoals de vorige geeindigd is, nat, koud en winderig. Wij volgen de F910 verder en eens voorbij de krachtcentrale van het Jökla stuwmeer wordt het echt F road rijden. Om het kort te houden, van de krachtcentrale tot Askja een 110 kilometer waar wij ruim 7 à 8 uur over doen, schudden, rammelen, schakelen. Na het avondeten kruip ik onder de wol, ben bekaf. Morgen blijven wij een dag staan om naar de krater van Askja te wandelen. De weerberichten zeggen alvast dat het schitterend weer wordt.

Na een nachtje goed slapen is het op tijd opstaan. De weerberichten hebben gelijk, staal blauwe hemel, dus ZON. Wij beginnen er op tijd aan, zulk mooi weer mag je niet voorbij laten gaan. Om de wandeling in het kort te beschrijven, SCHITTEREND. Jammer van de sneeuwvelden waardoor wij de laatste kilometers naar de krater niet kunnen doen, maar het zijn gewoon geweldige 12 kilometers met een dikke 1600 hoogtemeters. Hier laden mijn batterijen van op. Morgen gaan wij verder want tegen 36 Euro/Nacht geparkeerd staan is er wel over.

Zoals voorzien vertrekken wij om 8 uur om de F 910 verder af te rijden richting F 26. Voor het eerste zandveld wordt de druk van de banden gelaten en gaan het zand in op 4,5Bar, kwestie van zeker niet vast te rijden. Na enkele kilometers verlaten wij de zandvlakte, dus terug lucht in de banden. Wij gaan naar 7 bar, niet te hard want het zal schudden worden. Om het kort en gezellig te houden. Wij hebben 13 rijuren en zijn amper 60 kilometer opgeschoten, wij gooien de handdoek in de ring voor vandaag. Nog een glaasje wijn en kruipen onder de wol. Morgen de laatst 60 km van de F910

Wij beginnen de dag heerlijk vroeg en om 7 uur draaid de motor al, klaar voor vertrek. Zelfde verhaal als gisteren, bonken, schudden, rammelen en vooral hopen dat er niets stuk gaat. Het gaat traag, maar halen heelhuids het einde van de F910, oef. En voor de verandering is tegen de avond het weer flink omgeslagen, wind en regen. Spijtig genoeg was dit weer ook weer voorspeld. Morgen zien wij wel wat het ons zal brengen, de voorspellingen zijn alvast geen reden om vroeg op stap te gaan.

Na een stormachtig nachtje waar wij eigenlijk zeer weinig van hebben beleefd en een rustige ochtend gaat de reis verder langs de F26 in zuidelijke richting. Na een 30 tal kilometers slaan wij rechts af op een niet genummerd track dat via tal van kunstmatig opgetrokken dijken ons op enkele kilometers van de Hofsjökull gletsjer brengt. Schitterende plaats, volledig in het niets, prachtig zicht op de gletsjer als deze niet de hele tijd in de wolken is gewikkeld. Wolken waar dan ook nog continu regen uitvalt.

De dag eindigd zoals hij gestart is, met regen en wind. Morgen rijden wij verder zuid naar Landmannalaugar.

Zoals voorzien rijden wij de F26 verder af tot aan de F208 waar wij het nationaal park Fjallabaki ingaan en ons voor de nacht wegzetten op een parking bij het Kratermeer Hnausapollur.

Wandeling Landmannalaugar. Om te beginnen is het droog weer geworden, de wind is gebleven. We starten onze wandeling in het geothermische gebied en vertrekken goed voorzien van eten en drinken. Ik ga de wandeling niet uitgebreid beschrijven, maar om het in het kort te doen. Het was schitterend, schitterende 15 kilometers met 2344 hoogtemeters. Stevig stapdagje met schitterende uitzichten over het gebied. Enkel spijtig van de wind, het was van tijd tot tijd echt oppassen geblazen dat wij niet weg geblazen werden. Maar verder schitterende en niet onbelangrijk, droge dag geweest.

De dag nadien vertrekken wij op tijd en zetten onze tocht verder op F208. Wij volgen de F208 tot aan de F233 om later over te gaan in de F232, steeds in zuidelijke richting om na 3 korte rijdagen door een adembenemend landschap in het zuiden van IJsland uit te komen. Na 10 dagen highlands is het even een noodzaak om ons in de beschaving te begeven. Want na 10 dagen zonder winkel en tankstation is de nood hoog om de IJslandse economie nog eens te gaan sponseren met inkopen doen en de dieseltanks te vullen. Na deze noodzakelijke zaken geregeld te hebben trekken wij terug de zuidelijke highlands in. Dat vervolg kunnen jullie lezen in het volgende blog bericht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Voer je reactie in!
Voer hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Stay in Touch

spot_img

Het weer bij ons

Antwerpen
zeer lichte bewolking
15.6 ° C
16.6 °
14.9 °
87 %
5.1kmh
20 %
di
17 °
wo
14 °
do
13 °
vr
12 °
za
14 °

Related Articles