Dag 8: Ballstad – Hennigsvaer (N)
Eerst effe gezellig samen ontbijten.
Daar na op stap, allé op drive.
Vandaag start de tocht op de Lofoten, eerst effe de afslag missen, zo beaamt het madam des MBH.
Eerst even verkeerd leiden, maar dit was een goed berekende mis navigatie.
Komen per ongeluk in Lodingen terecht, mooi vissers stadje/dorpje, even naar de lokale jachthaven en vuurtoren gaan zien, en dan verder naar de Lofoten.
In Fiskebol verlaten wij de E10, dit is de hoofdas door de Loffoten en gaan via een alternatieve route.
4x langer dan de normale route, maar zeker 4 keer zo schoon.
Na terug op de E10 uitgekomen te zijn passeren wij langs Svolvaer voor inkopen en een internet kaartje.
Uiteindelijk belanden wij na iets te lang zoeken in Henningsvaer, hier staan wij ook langs een gewone baan.
Nog een goei wandeling gemaakt na het eten.
Dag 9: Hennigsvaer – Sennevik (N)
Op een iets of wat lamme manier gestart.
Vandaag pas wakker geworden om 9 uur. Degoutant. Na het ontbijt nog een stevige wandeling gemaakt in Henningsvaer, Echt wel een mooi vissers dorp.
Misschien een beetje te toeristisch, maar ach wat hé. t’ is mooi, heel mooi.
Dan verder richting stamsund, een ander vissers dorp, ook mooi.
Iets realistischer dan Henningsvaer.
Met andere woorden veel minder, eigenlijk niet toeristisch. Maar wel mooi.
Dan verder richting slaapplaats, waar is nog onbekend.
We vinden een bangelijk plekje, op een heuvel in een weiland.
Na een uurtje passeert mevrouw de grond barones met het verzoek of wij hare grond willen verlaten.
Uiteraard, no probleem.
Wij inpakken en wegwezen.
250meter verder op de pas van Sennivik en Ramsvik vinden wij de mooiste plaats waar wij tot nu toe gestaan hebben, zelf mooier dan de eerste dagen op de bunker van Evenes.
Wij staan op een pas, volgens de GPS hoogte 105 meter, met langs 2 kanten zicht op een baai/fjord.
Schitterend, en worden nog getrakteerd op een schitterende zonsondergang.
Dag 10: Sennevik – Saltstraum (N)
De Lofoten zitten er op, vandaag gaat bakkie voor de eerste maal via zee naar een andere bestemming.
In den buik van een ferry van Moskenes “Lofoten” naar Bode vaste land van Noorwegen.
90 km ” voor de zeelui 49 mijl” peanuts.
Op de Lofoten vandaag nog tal van vissersdorpjes bezocht, met als hoofdvogel Nusfjord.
Nusfjord is een door UNESCO geregistreerd erfgoed, net als in Portugal, de niet UNESCO beschermde dorpjes doen het beter bij mij.
Ach er moet iets gedaan worden met het Europees belastinggeld hé.
Om 14 uur steekt de ferry van wal, wij het ruime zop op, nog even uitgewuifd door een Sealtje, alsof hij het wist dat wij hier waren.
Snif, baybay, tot ziens Lofoten, Het was hier mooi, heel mooi.
17 uur, ferry met bakkie komt veilig en wel aan op het vaste land van Noorwegen, de Lofoten zijn dat ook, maar toch.
We rijden nog door tot aan de Saltstraume, ik citeer van het internet.
Saltstraume (“De Zoutstroom”) is een sterke getijstroom en maalstroom in de provincie Nordland in het noorden van Noorwegen.
Hij ligt circa 30 km ten oosten van de stad Bodø.
Het smalle kanaal verbindt de Saltfjord met de Skjerstadfjord.
Het is de sterkste getijstroom in de wereld.
Tot 400 miljoen m³ (ton) zeewater passeert elke zes uur door een 3 km lange en 150 m brede zeestraat, met snelheden van 20 knopen (ongeveer 37 km/u).
Waar de stroming op zijn sterkst is, kunnen draaikolken van 10 m in diameter en 5 m diep ontstaan.
De toeristische nationale weg Riksvei 17 komt langs Saltstraume.
Dag 11: Saltstraum – Svartisen (N)
Voor vertrek nog wat gaan kijken naar de Saltstraume, spectaculair, echt wel.
Vandaag hoofdzakelijk een rij dag, van Saltstraume naar Savrtissen.
Met als hoofd gebeuren het passeren van de poolcirkel, met deze bevinden wij ons niet meer in de Artic Cirkel.
Wij zijn het er over eens, hier komen wij nog terug, zelf eens graag in de winter.
Na het poolcirkel centra rijden wij verder Zuid tot in Svartisen, hier kunnen wij gaan kijken naarde voed van een gletsjer, de laagste gletsjer voet van Europa, deze bevind zicht op slechts 170 meter boven zee.
Eens hier aangekomen meteen de wandel schoenen aan, we gaan nog effen een stevig wandelingske maken, en trakteren ons op een terug vaartje met de veerboot op dit meer.
Verder begint het weer om te slagen, afwachten wat dit gaat geven. Tot nu toe enkel de eerste rijdag regen gehad.
Dag 12: Svartisen – Levanger (N)
Een regenachtige dag.
De voorspellingen waren volledig juist.
Een beetje zoals voorzien, vandaag een rijdag 447Km.
Een klein beetje te laat vertrokken om zoveel Km te doen. Och ja.
Rijden hoofdzakelijk op de E6 richting Zuid.
Passeren op de route nog 2 laksfossen, dit zijn een soort zalm sluizen/liften.
Iets dat het die arme visjes een klein beetje gemakkelijker zou moeten maken om op hun plaats van overlijden te geraken.
Stof om over na te denken, zwemmen als een gek, dan uw eitjes of zaad lozen om dan te sterven.
Bangelijk als je er over na denkt.
Uit eindelijk belanden we op een best mooi staanplaats in Levangen op een parking aan de haven/jachthaven/veerhaven, er is beweging, maar toch ook weer rustig.
Dag 13: Levanger – Sunndals Fjord cottages Frec. (N)
het zal wel bijgeloof zijn maar het wilt niet lukken vandaag.
Zijn begonnen naar Trondheim te rijden, daar een paar uurtjes rond gewandeld, de kathedraal en de kroonjuwelen bezocht.
Nog een beetje rond gelopen en dan verder, naar waar. Ik weet het niet zenne.
Na 4:15 uur rijden, eindelijk een slaapplaats gevonden aan de Sunndals Fjord, bij Cattoges Fredvik.
Krijgen allerlei insite info van de dame der Cottage Fredsvik. perly@fredsvik.com
Plannen wijzigen plots en gaan morgen de bergen in.
Ben benieuwd, want ben ondertussen de asfalt wel goed beu.
Dag 14: Sunndals Fjord – Trollstiegen (N)
Het plan dat gisteren avond plots gemaakt is werd uitgevoerd, wij de bergen in.
Eerste km’s asfalt die steeds smaller word, en plots stopt de asfalt bij een slagboom met betaal automaat.
Hier waren wij van op de hoogte gebracht door Mvr. Fredsvik van gisteren.
100 Kr ” 10,4€” om de weg te mogen gebruiken, hier gaan wij dan.
In een mum van tijd veranderden de omstandigheden van de weg en gaan wij stijl omhoog en omhoog, na x Km komt er de eerste tunnel, donker als de nacht wij geraken er door, km’s verder 2de tunnel.
Wij hadden op kaart gezien dat deze tunnel stijgt en een tour van 360° maakt.
Smal, klein of wij groot.
Hup madam des MBH uit de cabin verbannen om aan te geven wat plaats dat er is tussen bergwanden bakkie.
OK. 10 cm over, traag heel traag gaan wij vooruit, allé er in, het word allemaal een beetje, een klein beetje ruimer eens wij goed in de tunnel zitten.
so far so good, dat hebben wij gehad.
verder gaat het over schitterende tracks langs meren en stuwmeren, het is schitterend rijden op zo’n gravel piste, daar is bakkie voor gemaakt, en niet alleen bakkie is in zijn nopjes, chauffeurreke ook wel.
Na 80 km gravel piste en tal van zeer mooie stuken rijden komt en een eind aan.
Jammer, maar wij moeten verder, tik tak tik tak. Wij zetten koers richting Trollen stieger, de pas uit de folderkes met een tal van haarspeldbochten en steeds vergezeld van 2 prachtige watervallen.
Schitterende dag geweest.
Slapen doen wij vandaag op de parking van trollstiegen op 690meter hoogte, 200meter onder een gletsjer.